Thursday 18 April 2013

Buang

Satu ruang yang selalu ku jaga rapi
Yang selalu ku hias indah
Yang selalu menjadi kepentingan ku
Yang amat berharga untuk diriku

Kini
Aku kunci pintu ruang itu
Kunci dengan menggunakan mangga besi
Kunci kemas-kemas

Biar tiada siapa dapat membolosnya
Biar tiada siapa dapat mencungkilnya
Biar tiada siapa dapat merosakkan pintu itu
Biar..

Lalu kunci mangga itu aku simpan
Simpan di dalam peti besi
Seperti pintu ruang itu
Aku kunci peti besi itu dengan mangga besi

Setibanya aku di lautan yang luas
Aku campak peti besi itu
Biar ia hanyut
Hanyut dibawa air biru

Dan aku berjanji
Selagi tiada siapa yang terjumpa akan kunci itu
Tidak akan kuberikan 'master key' kepada sesiapa pun
Tidak akan...

Ya!
Aku tahu itu mustahil
Tapi biarkan
Aku yakin
Akan ada manusia yang akan terjumpa peti besi itu.
Pasti!

No comments:

Post a Comment